انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته یکی از اولین راهکارها برای تامین امنیت و پیشگیری از اعمال جرایم هستند.

 تنها کاربرد دوربین های مداربسته، حفظ امنیت نیست. به طور مثال زمانی که از شرکت خود دور هستید و تمایل دارید بدانید که کارها چگونه پیش می رود می توانید وضعیت شرکت را از طریق فیلم های ضبط شده توسط دوربین ها چک کنید.

هر دوربین مداربسته ای ، کاربرد مخصوص به خود دارد و با توجه به نوع نیاز باید دوربینی متناسب را تهیه کرد. همانطور که می دانید دوربین های مداربسته از نظر نوع ضبط تصاویر به دو نوع دوربینهای تحت شبکه یا IP و دوربینهای آنالوگ تقسیم بندی میشوند . که دوربینهای آنالوگ بوسیله کابل BNC و دوربینهای شبکه بوسیله کابل شبکه CAT5 و CAT6 به دستگاه متصل میشوند . دستگاههای مخصوص دوربین شبکه NVR و دستگاههای مخصوص دوربین آنالوگ DVR نام دارند .

در این مقاله قصد داریم انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهر را معرفی کنیم تا متوجه شوید هر کدام از دوربین های مداربسته متناسب با چه مکان و چه نوع نیازی است.

دوربینهای مداربسته از جمله لامپی ، 360 درجه ، بولت ، دام و PTZ
دوربین دام

دوربینهای دام به دلیل گنبدی شکل بودنشان اینگونه نامگذاری شده اند (معنی فارسی Dome). این دوربینها میتوانند در فضاهای بسته و معمولاً در داخل سقف نصب شوند؛ هر چند گاهی اوقات آنها را به دیوار نصب میکنند. دوربینهای دام بر خلاف دوربینهای بولت، زاویه دید گسترده تری را ارائه میدهند. اما مانند دوربینهای بولت، زاویه دید آنها غیر قابل تغییر است. یکی از مزایای این دوربین آن است که از ظاهر آن، مشخص نیست که کدام جهت را تصویربرداری میکند. دوربینهای دام نسبت به بولتها ضد ضربه تر نیز هستند.

دوربین بولت

دوربینهای بولت شبیه به گلوله هستند (معنی فارسی کلمه Bullet). این دوربینها متحرک نیستند، فاصله کانونی یکسانی داشته و تنها در یک جهت تصویربرداری میکنند؛ بنابراین برای استفاده در محیط و مساحت محدود  مناسب است. دوربینهای بولت اگر در شرایط مناسب خود نصب شوند، بسیار عالی عمل میکنند در نتیجه وجود آنها از نزدیک شدن مجرمین به محدوده جلوگیری میکند. مزایای دیگر این نوع دوربین عبارتند از نصب آسانتر و قیمت مناسبتر در مقایسه با دوربینهای دام و PTZ. اما دوربینهای بولت ممکن است به اندازه سایر انواع دوربینها ضد ضربه و مقاوم نباشند؛ بنابراین بهتر است آنها را در مکانهایی نصب کرد که احتمال ضربه خوردن کمتر باشد.

دوربین PTZ

دوربینهای PTZ نیز گنبدی شکل هستند و به کاربر امکان کنترل از راه دور را میدهند تا بتواند دوربین را در جهات افقی (چپ به راست و بالعکس) و عمودی (بالا به پایین و بالعکس) حرکت داده و زوم کند. در نتیجه قابلیتهای منحصر به فردی در نظارت ارائه میکند. این دوربینها به دوربین اسپید دام هم معروفند .

دوربین مداربسته باکس(Box) یا جعبه ای :

اصطلاح باکس(Box) به معنای جعبه است. دوربین‌های باکس دوربین‌هایی با بدنه معمولاً مستطیلی شکل و پلاستیکی هستند که لنز آن‌ها به صورت جدا بر روی دوربین نصب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید